Ćwiczenie par palców

Czas pójść o krok dalej. W poprzednim ćwiczeniu mówiliśmy o rozciąganiu i wzmacnianiu mięśni palców, oraz ich podstawowej synchronizacji. Wiadomo jednak, że w praktyce trzeba podnosić poprzeczkę. Dzisiaj dlatego zajmiemy się czymś nieco trudniejszym czyli ćwiczeniem poszczególnych par palców.

Ćwiczenie samo w sobie nie jest skomplikowane. Trudności będą się pojawiały jedynie w słabych mięśniach pracujących palców. Stąd z miejsca uprzedzam byście się nie zrażali bólem i brakiem siły. To zupełnie normalne. Ćwiczenie pozwoli Wam jeszcze bardziej zwiększyć siłę palców oraz przede wszystkim poprawić ich ruchliwość. A co niesie za sobą, pracę nad techniką. Podobnych ćwiczeń unika większość gitarzystów. Powód? Wydają się trudne oraz nudne. I niestety- wiele na tym tracą. Zagrywki solowe czy też rytmiczne zagrane właśnie przy użyciu podobnej techniki jak w ćwiczeniu brzmią niesamowicie efektownie i dają dużo radości w graniu. Oczywiście po uprzednim dobraniu interesujących nas dźwięków. Dla przykładu zapisałem Wam bardzo proste zejście parami po skali pentatonicznej. Jeśli będziecie czuli się na siłach, jest to Wasze zadanie domowe z tzw. gwiazdką. Polecam jednak byście najpierw wykonali pierwsze ćwiczenie a dopiero porwali się na zapisaną zagrywkę.

Jak ćwiczyć?
Otóż, zapis, którego użyłem będzie Wam służył do treningu jak wspomniałem poszczególnych par palców. Oznaczenia palców to:

1- palec wskazujący
2- palec środkowy
3- palec serdeczny
4- palec „mały”

W pierwszej części ćwiczenia gramy całą frazę najpierw palcem 1 i 2. To najłatwiejsza para palców do zagrania. Jednak tutaj jak i w następnych etapach musicie być gotowi na pewien brak synchronizacji. Dalej palce 2 i 3 oraz na końcu 3 i 4. Tutaj będziecie mieli najtrudniej. Niestety mały palec jest ze wszystkich najsłabszy a w parze z serdecznym czyni prawdziwą zmorę dla każdego praktykanta.

W drugiej części jest już troszkę łatwiej. Ćwiczymy pary palców 1 i 3 oraz 2 i 4. Tutaj również głównie problemy pojawią się w parze z małym palcem.

W trzeciej części nie powinniście mieć już żadnych problemów. Tutaj jest chyba najłatwiej. Jednak uważajcie na rozciągnięcie ręki. Niektórym będzie nieco trudniej. Wiadomo- długość palców ma znaczenie. Ale spokojnie. Wszystko jest do wyćwiczenia!

Przechodząc do ćwiczenia zagrywki. Tutaj pary dźwięków na progach 8 i 5 gracie palcami 4 i 1. Na progach 7 i 5 palcami 3 i 1. Starajcie się również przyjąć akcent na pierwsze uderzenie licząc do 6.

Przy wykonywaniu wszystkich ćwiczeń pamiętajcie o tym by starać się zachować płynność w grze. Wszystko starajcie się kostkować naprzemiennie. Pierwsze uderzenie w dół z akcentem na początku każdego taktu czyli prościej pisząc, jak liczycie sobie głośno 1, 2, 3, 4 to na 1 ma być mocniejsze uderzenie.
Bądźcie cierpliwi i uparci!

Peter Sverige